10 Tips voor bedrijven die Social media voor hun business in willen zetten

Het gebruik van social media door bedrijven om meer klanten aan te trekken is tegenwoordig geen kwestie meer van of, maar hoe je het als bedrijf gaat klaarspelen. Er is namelijk een felle concurrentiestrijd op het internet gaande waarbij bedrijven alle mogelijke manieren bedenken om de aandacht op zich te laten vestigen. Er zijn verschillende manieren waarop dat kan gebeuren en is de aanpak vaker niet gebonden aan het soort bedrijf. Door onderstaande 10 Tips te gebruiken in de social media campagne voor het bedrijf, zal er zeker de nodige aandacht worden getrokken:
1) Kijk wat de trend is: social media is vrij dynamisch en is er steeds sprake van veranderingen waarop jouw bedrijf in zal moeten spelen. Het grootste deel van de gebruikers van social media doet dat ook en dien je als bedrijf jouw aandacht te vestigen op de sites die de meeste bezoekers trekken.
2) Maak een account aan voor elke social media: er zijn diverse soorten social media te vinden, van Facebook tot Twitter, en geldt ook hier: onbekend maakt onbemind. Zorg er dus voor dat het bedrijf op elk forum te vinden is.
3) Plaats zo veel als mogelijk foto’s of plaatjes: Omdat social media druk bezocht is zal veel tekst niet aanspreken tot bezoekers. Een plaatje of foto spreekt veel meer aan.
4) Biedt wat aan: zonder enige vorm van incentive zal je niet gauw nieuwe klanten aan kunnen trekken, hoe aantrekkelijk je het bedrijf nou zal overbrengen op social media. Het hoeft daarbij niet om een grote aanbieding te gaan, maar kan iets kleins ( een korting, gratis reclameartikelen) al genoeg zijn om iemand over te halen.
5) Laat voldoende ruimte voor reacties: weliswaar het grootste voordeel van social media is dat iedereen er in staat is om zijn of haar mening te geven. Wees er wel erop voorbereidt dat sommige meningen wel hard kunnen aankomen.
6) Beantwoord gestelde vragen altijd snel en professioneel: deze sluit aan op de hierboven gegeven tip en zal je er ook op moeten zijn voorbereidt om vragen snel te kunnen beantwoorden. Lastige vragen of opmerkingen dienen altijd correct te worden beantwoordt.
7) Probeer een persoonlijke band op te bouwen: door actief te zijn op social media zal je op den duur ook een zekere mate van bekendheid gaan genieten. Dat is trouwens ook de bedoeling en zal ervoor zorgen dat je nog meer personen zal kunnen overhalen.
8) Kijk ook even wat de concurrent doet: door ook te kijken via social media wat de concurrent aan het doen is, kan je ervoor zorgen dat het bedrijf altijd snel aanpassingen kan verrichten.
9) Wees realistisch: social media rekent altijd af met personen of bedrijven die hun beloftes niet waarmaken. Wees dus bij het promoten realistisch en doe er alles aan om iedereen naar tevredenheid te helpen.
10) Probeer ook in het weekend beschikbaar te zijn: Social media slaapt niet en wordt er juist weekends er meer gebruik van gemaakt. Door pas maandag pas op alle vragen en opmerkingen te reageren komt het bedrijf niet serieus over.

Gebruiken van social media om een bedrijf te promoten vereist dus een dynamische aanpak waarbij je er wel goed op voorbereidt zal moeten zijn. Het maakt hierbij niet uit of je een grote speler bent of bijvoorbeeldeen loodgieter uit Alkmaar, het principe is hetzelfde. Beantwoordt alle gestelde vragen op een professionele manier en probeer ook steeds met aanbiedingen te komen. Zo zorg je ervoor dat de aandacht zal blijven worden getrokken en de klantenkring een groei zal doormaken.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *