Elk bedrijf, groot of klein, heeft de behoefte om middels marketing meer bekendheid naar het breder publiek toe te creëren en zo ook meer klanten op haar af zien komen. Het marketen kan op verschillende manieren gebeuren en vergt het wel wat creativiteit om ervoor te zorgen dat het gewenst resultaat wordt bereikt. Het internet is tegenwoordig dé plek om als bedrijf een marketing campagne uit te voeren, maar zal dat zeker niet van een leien dakje aflopen wanneer er niet voor de juiste aanpak wordt gekozen.
Stel duidelijke doelen vast
Het belangrijkste van elke marketing campagne is het stellen van duidelijke doelen en de manier waarop die bereikt zullen worden. Het is altijd beter om de campagne gericht te voeren op een bepaalde doelgroep omdat de kans daardoor alleen maar groter wordt dat er zich mee belangstellenden zullen aanmelden. Met de juiste doelgroep in het vizier moet er direct worden bepaald wat het bedrijf zal aanbieden aan de belangstellenden die op de online campagne af zullen komen. Zo kan er bijvoorbeeld een gratis proef abonnement worden aangeboden of aantrekkelijke kortingen. Zonder deze voordelen te bieden is de kans klein dat men daadwerkelijk de moeite zal nemen alle informatie van de campagne door te en door zal gaan kijken op de website van het bedrijf.
Maak de nodige aanpassingen op de website van het bedrijf. Of het nou gaat om een Philips concurrent of een loodgieter uit Almere.
Het is belangrijk dat de klant, wanneer die eenmaal op de website terecht komt, daadwerkelijk te maken krijgt met alles wat beloofd was in het reclamebalkje. De website wordt namelijk bijna altijd gelinkt met het betreffend reclameartikel en komt men zo op de website terecht. Houdt er dus rekening dat de klant op zoek zal gaan de beloftes gemaakt. Wanneer er bijvoorbeeld gezegd is dat er een 24u helpdesk beschikbaar is, zal de website niet moeten vermelden dat het alleen tijdens kantooruren is. Dit zal de hele verwachting van de klant te niet doen en ervoor zorgen dat die voortaan wegblijft.
Het personeel moet ook voorbereidt zijn
Tijdens het voeren van de online marketing campagne zal er een toename zijn van belangstellenden bij het bedrijf en moet het personeel hierop wel goed voorbereidt zijn. Er moet binnen de organisatie sprake zijn van goede onderlinge afstemming zodat de klanten behouden blijven. De beste reclame, zelfs in dit digitaal tijdperk, blijft de mond-op-mond reclame en zal met de online marketing reclame de eerste aanzet worden gegeven.
Zorg er ook voor dat de personen die via de reclame campagne bereikt zijn ook hun mening kunnen geven en dien je ruimte open te laten voor verbeteringen. Door de personen een formulier in te laten vullen bij het bezoeken van de website kan er snel worden ingespeeld op eventuele veranderingen die er in de reclame campagne moeten worden doorgevoerd.
Een succesvolle online marketing campagne opzetten is dus vooral een kwestie van goede onderlinge communicatie binnen het bedrijf en de klanten over te halen middels aantrekkelijke aanbiedingen. Zorg er ook altijd voor dat het mogelijk is tussentijds veranderingen aan te brengen op de website of de bijhorende reclamespotjes.