Als je wilt werken in de ICT, moet je eerst nagaan als dit echt iets voor jou is.
Een diploma in de communicatietechnologie kan al leiden tot tal van mogelijkheden voor carrières in de ICT, zoals: computernetwerken, informatietechnologie (IT) of informatica. In sommige gevallen kan het behalen van een certificaat in één van deze velden studenten voorbereiden op een baan op instapniveau.
Lees verder enkele beschrijvingen voor potentiële loopbaanpaden met betrekking tot informatie- en communicatietechnologie.
• Kies alvast een richting waar je interesse in hebt. ICT vergt wel degelijke computervaardigheden. Een graad in communicatietechnologie richt zich op computernetwerken en het opzetten van computersystemen, die kunnen worden gebruikt voor effectieve communicatie.
IT gaat alleen over computers en het achterhalen en opslaan van informatie.
ICT heeft betrekking op de hardware en de software binnen de IT, maar verbreedt zich ook tot telecommunicatie, audiovisuele beelden en opslag om informatie op te slaan, te verzenden en te achterhalen.
• Carrière mogelijkheden.
Die omvatten:
o Beheren van netwerksystemen.
Netwerksysteembeheer is een mogelijk carrière pad voor individuen die een certificaat voor communicatietechnologie of een bachelorsdiploma behalen. Beheerders van netwerksystemen zijn verantwoordelijk voor de planning, oplossen van problemen, het implementeren en onderhoud van netwerken voor organisaties en bedrijven. Dit houdt in: werken op lokale netwerken LAN’s (local area networks) en WAN’s (wide-area networks), intranetten en databasesystemen. Systeembeheerders bieden ook ondersteuning en diagnostische services voor netwerkgebruikers. Netwerkbeveiliging is een ander essentieel onderdeel van systeembeheer.
o Databasebeheerders.
Databasebeheerders houden toezicht op het ontwerp, het onderhoud en de ontwikkeling van de databasesystemen van een organisatie. Ze zorgen ervoor dat geautoriseerde gebruikers toegang hebben tot databases, wijzigingen aanbrengen in netwerksystemen en zorgen voor adequate beveiligingsmaatregelen. Databasebeheerders moeten mogelijk andere werknemers coördineren of superviseren tijdens het update-en van systemen of het repareren van bugs.
o Computerondersteuning Specialisten.
Computerondersteuning specialisten werken bij de helpdesk, online of via de telefoon en bieden technische ondersteuning en advies aan computer-, netwerk- of softwaregebruikers. Veel computerondersteuning specialisten, die bekend staan als technische ondersteuningsspecialisten, verlenen uitsluitend diensten aan collega’s van een bepaalde organisatie of bedrijf. Andere ondersteuningsspecialisten, helpdeskmedewerkers genoemd, helpen de externe gebruikers van de technologische producten van een bedrijf met problemen of vragen die ze kunnen hebben. In de realiteit is het vereiste onderwijs dat een computerondersteuner nodig heeft afhankelijk van de functie en kan het variëren van een certificaat tot een bachelorsdiploma.
• Blijf je vaardigheden aanscherpen. IT verandert voortdurend en als je eenmaal een baan hebt, moet je blijven groeien. Er zijn altijd nieuwe snufjes die je kan uittesten of voor kan dragen. Blijf op de hoogte van de evoluerende applicaties, hardware en software die je moet gebruiken. Blogs en IT-publicaties kunnen nuttige bronnen zijn om te achterhalen wat nieuw is, en dat geldt ook voor jouw collega’s en professionele netwerkkring. Overweeg extra certificeringen buiten het werk te verkrijgen, om je bereik op het werk te vergroten of om jezelf beter te maken op je huidige specialiteit. Blijf op de hoogte van mogelijkheden voor professionele ontwikkeling die worden aangeboden binnen het bedrijf.
Het is volgens kenners wel zeker dat de vraag naar ICT-ers jaarlijks stijgt. Ja, het is ook een beetje vanzelfsprekend, aangezien de technologische ontwikkelingen ook niet stilstaan. De jaarlijkse stijging per jaar vanaf 2015 ligt tussen de 8 en 12%. Deze hoge percentages blijven nog minimaal 5 jaar aanhouden.